نمادهای بومی و ایرانی در هنر هم‌جوشی شیشه به تصویر کشیده می‌شود/ رونق صنایع دستی نیازمند توجه مسئولان است - پایگاه خبری شاخص
کد خبر: 160991
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۲:۰۴
هنرمند قزوینی در گفت‌وگو با شاخص؛
شاخص : هنرمند شیشه کار قزوینی گفت: استفاده از نمادهای بومی و ایرانی در هنر مدرن هم‌جوشی شیشه موجب معرفی فرهنگ و هویت کشور به دنیا می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر شاخص، فیوز گلاس یا هم‌جوشی شیشه یکی از هنرهای مدرن و نوپایی است که منشأ اروپایی دارد و درواقع سال‌های زیادی از عمر آن نمی‌گذرد.

با گذر رشد تکنولوژی و ساخت کوره‌های مخصوص، این هنر به آرامی شناخته شد و سپس به سایر کشورها راه پیدا کرد؛ به گونه‌ای که امروز هر فردی به راحتی می‌تواند در زمینه هنر فیوز گلاس فعالیت داشته و با این تکنیک اثر هنری خلق نماید.

در ایران عمر این هنر به حدود یک دهه می‌رسد و با وجود نوپا بودن و کمبود بسیاری از امکانات اولیه اما هنرمندان این تکنیک را به خوبی فراگرفته و در راه رشد و تعالی آن قدم‌های مثبتی برداشته‌ و آثار زیبایی خلق کرده‌اند.

در ایام نوروز نیز خرید آثار هنری و صنایع دستی بازار داغی دارد به همین دلیل خبرنگار شاخص به مصاحبه با یکی از هنرمندان قزوینی که در زمینه هم‌جوشی شیشه فعالیت دارد، پرداخته است:

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که از چه سالی در رشته شیشه فعالیت دارید؟

محسن رضایی هستم ۲۹ سال سن دارم و از سال ۸۲ در زمینه ساخت آثار شیشه فعالیت می‌کنم .

چگونه با این رشته آشنا شدید؟

در هنرستان این رشته را برای تحصیل انتخاب کردم و پس از کسب مدرک دیپلم، از میان ۹۰ دانش‌آموز در قزوین به دانشگاه راه پیدا کردم و تحصیلاتم را در همین رشته در تهران ادامه دادم.

در رابطه با رشته هم‌جوشی شیشه توضیح بیشتر بدهید و اینکه چه تفاوتی با تولید سنتی شیشه دارد؟

در روش سنتی شیشه را به دمای ذوب رسانده و به کمک ابزارآلات به آن حجم می‌دهند اما در روش جدید، شیشه‌ی تخت به صورت نرم درمی‌آید و آماده طرح می‌شود و در انتها مرحله پخت است که در درون کوره‌های برقی انجام شده و هم‌جوشی بین لایه‌های شیشه اتفاق می‌افتد.

از چه سالی کار خود را به صورت حرفه‌ای آغاز کردید؟

در سال ۸۹ پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، کارگاه خود را تاسیس کردم و به علت علاقه‌مندی به گرایش هم‌جوشی شیشه، تولیدات کارگاه را در این زمینه انجام دادم و همزمان با مجموعه‌های صنعتی که در کار تولید شیشه بودند هم همکاری داشتم.

آیا دوره‌ای هم برای ایجاد کارگاه گذراندید؟

مدت کوتاهی در یک کارگاه شیشه تحت نظر استاد خیراله الهی فعالیت داشتم و پس از اتمام دانشگاه در قزوین کارگاه خود را تاسیس کردم.

کارگاهی که در حال حاضر در آن فعالیت دارید از چه سالی آغاز به کار کرد؟

این کارگاه از سال ۹۲ با همکاری میراث فرهنگی در آب انبار حاج کاظم واقع در خیابان تبریز شکل گرفت که ما در آنجا به تولید و فروش محصولات پرداختیم و همچنین به تازگی برای توسعه کار در سعدالسلطنه نیز مشغول تولید شده‌ایم.

برای راه اندازی کارگاه چه مقدار هزینه کرده‌اید و چند نفر در حال حاضر مشغول به کار هستند؟

۲ نفر به صورت مستقیم در کارگاه و ۳ نفر به طور غیرمستقیم با ما همکاری دارند و حدود ۷۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی کارگاه هزینه شده است و از هیچ گونه وام و تسهیلاتی هم استفاده نکرده‌ایم.

تولیدات کارگاه شما در چه زمینه‎هایی است؟

تولید در دو زمینه دکوراتیو و دکوراسیون است که در زمینه دکوراسیون به تولید لوازمی همچون ساعت و جاشمعی می‌پردازیم و با تولید پارتیشن برای ساختمان‌ها و نمای ساختمان در حوزه دکوراتیو فعالیت داریم.

فروش محصولات شما از چه طریقی صورت می‌گیرد؟

کار شیشه مشتری‌های خاص خود را دارد و محصولات ما بیشتر به صورت عمده به فروش می‌رسد و البته فروش محصولات از طریق فضای مجازی و حضوری در سرای سعدالسلطنته و آب انبار حاج کاظم هم به تمامی افراد علاقه‌مند هم انجام می‌شود.

در کودکی چنین  شغلی را برای خودتان متصور بودید؟

در دوران کودکی علاقه به محاسبات و ریاضیات داشتم و دوست داشتم مهندس شوم و  در کار شیشه هم محاسبات بسیاری وجود دارد که برایم لذت بخش است.

آیا در زمینه ارتقاء و یا توسعه محصولات برنامه‌ای دارید؟

به فکر رونق فروش، مدرن کردن بسیاری از تجهیزات و شرکت در نمایشگاه‌های بیشتر هستیم و هدفم تولید کارهای شناسنامه‌دار است تا نشان دهنده هویت شهر و کشور ما باشد که در صورت صادرات، بازتابی از فرهنگ ایران برای سایر کشورها باشد.

آیا کار شیشه به این صورت در خارج از کشور هم وجود دارد؟

بله آن‌ها هم در زمینه دکوراسیون و دکوراتیو با شیشه کار می‌کنند و ما گاهی از طرح‌های غیر ایرانی ایده می‌گیرم اما بیشتر طرح‌ها ابداع خود ما در زمینه آیین‌های باستانی ایران و مناسبت‌ها است.

آیا در حال حاضر  فعالیت در رشته‌های هنری زمینه مناسبی برای امرار و معاش است؟

هنر مانند یک خون در رگ‌های یک هنرمند است و هنرمندان همواره کار خود را انجام داده و در مسیر پیشرفت حرکت می‌کنند اما شرایطی همچون حضور توریست‌ها و خرید محصولات از طریق آن‌ها می‌تواند به معرفی محصولات و هنر ایرانیان در سایر کشورها  کمک بسیاری کند که نیاز به توجه مسئولان دارد.

الویت من در رشته شیشه بخث مالی آن نبوده و همواره این کار را با عشق انجام داده‌ام و اگر فردی به این مرحله رسیده باشد و علاقه به رشته هنر داشته باشد می‌تواند در این رشته موفق باشد اما نباید تنها به بعد مادی آن توجه کند.

آیا تا به حال به آموزش این رشته در استان قزوین فکر کرده‌اید؟

در آموزش تجربه نداشته‌ام و مدتی کلاس‌ آموزشی برای تعدادی از علاقه‌مندان تحت نظر میراث فرهنگی برگزار کردیم؛فضای رقابتی که به واسطه آموزش به وجود می‌آید بسیار پسندیده است و باید موجب اعتلا آثار شود.

اگر افرادی علاقه‌مند به طراحی روی شیشه باشند باید آموزش خاصی را بگذرانند؟

در زمینه هم جوشی شیشه نیاز به تخصص خاص وجود دارد اما در زمینه طراحی رو شیشه داشتن دید هنری و استعداد کافی است.

چه انتظاراتی از مسولان دارید؟

آب انباری که ما در آن فعالیت می‌کنیم یک بنای تاریخی، ۱۴متر زیر زمین و فاقد آب و گاز است که نیازمند مساعدت مسولان به منظور بهتر شدن شرایط هستیم اما در هر صورت بازهم با عشقی که به این کار داریم به فعالیت خود ادامه می‌دهیم .

با چه محدودیت‌هایی مواجه هستید؟

بسیاری از کارهای عرضه شده در بازارهای بین‌المللی از مواد اولیه مرغوب تهیه شده و ابزار آلات پیشرفته‌تری دارد اما در ایران با محدویت‌های بسیاری در زمینه شیشه و رنگ مواجه هستیم اما با وجود این محدویت‌ها تمام سعی خود را برای ارائه محصول با کیفیت انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/۱۰۰۷

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار